SNYKradio anbefaler: Artauds glemte radioværk

Den 22. november 1947 gik den franske teatermand Antonin Artaud i studiet hos Radio France i Paris for at indspille den radiofoniske iscenesættelse ‘Pour en finir avec le jugement de dieu’. Nu, præcis 65 år senere, præsenterer komponist Kenn Mouritzen og scenekunstner Kristian Husted værket, der var med til at revolutionere det 20. århundredes radiokunst. På dansk. I et nøgentscenerum.

‘DEN ENDEGYLDIGE AFSKAFFELSE AF GUDS DOM’

af Kenn Mouritzen og Kristian Husted

En nøgen genopførelse af Antonin Artauds radioværk
‘Pour en finir avec le jugement de dieu’.

28. november – 1. december 2012 kl. 20 på Warehouse 9, København.

Artaud ville gøre det af med gud. Én gang for alle. Friedrich Nietzsche havde forsøgt. Uden held, mente Artaud. Umiddelbart efter 2. Verdenskrig så opfinderen af ‘det grusomme teater’ gud komme tilbage i skikkelse af alt fra det moderne forbrugersamfund og det begyndende atomvåbenkapløb mellem USA og Sovjetunionen, til forsøg på at skabe kunstigt liv med sæd fra amerikanske skoledrenge. Med ord, skrig, xylofoner og trommer ville Artaud nå ud til den brede befolkning og direkte via radiobølgerne vække folkets sløvede sanser. Hans radioværk skulle redde menneskeheden, men blev i sidste øjeblik bortcensureret af radiodirektøren. Artaud selv døde få uger senere.

Kristian Husted og Kenn Mouritzen går nu sammen i et forsøg på fuldbyrde Artauds værk i form af en køligt afmålt elektroakustisk oplæsningskoncert på det københavnske spillested Warehouse 9. Artauds fabulerende og profetiske værk om det nødvendige opgør med gud og guds subtile forklædninger er nemlig stadig brændende aktuelt. Forfatterens absurde idé om offentlig aftapning af sæd fra amerikanske skoledrenge ligger ikke så fjernt fra dagens debat, der gerne ser de små som ”samfundets vigtigste ressource”. Spørgsmålet er stadigvæk, om gud virkelig er død – eller kun skindød? ‘Den endegyldige afskaffelse af guds dom’ er samtidig planlagt til udgivelse på forlaget Arena primo 2013 i Husted og Mouritzens nyoversættelse.

For yderligere information, kontakt producent Morten Krogh på tlf 3027 5616 eller pr. mail: teater.yelkaye@gmail.com. Eller klik ind på www.warehouse9.dk.

Medvirkende:
Idé og oversættelse: Kenn Mouritzen og Kristian Husted
Komposition og elektroakustisk opførelse: Kenn Mouritzen
Iscenesættelse og tekstopførelse: Kristian Husted
Scenografi og dramaturgi: Christina Marie Jespersen
Lys: Eva Ulvan Handberg

——-

Og når man eller nåede man ikke a opleve opførelsen af Antonin Artauds værk på dansk, så har man heldigvis muligheden for at at høre den oprindelige version lige her. ‘Pour en finir avec le judgement de Dieu’, som radioværket fra 1947 hedder, blev aldring sendt i æteren. Direktør for Fransk Radio valgte dagen før programmets planlagte sendetid at bortcensurere Artauds obscene hørespil.

Blot to uger herefter dør Artaud i sin seng, og optagelserne til hans program går i Fransk Radios glemmebog. Men i det litterære Paris og i beat-kredse lever optagelserne deres eget liv, og der opstår – hvad med med nutidens begreber ville kalde – remixninger af Artauds “afskaffelse af Guds dom”. Rundt omkring på internettet kan man i dag opstøve forskellige versioner af det usædvanlige radioværk, men desværre uden angivelse af ophavsmanden/kvinde.

En af de mere interessante, kan du høre her fra Pacifica Radio Archives, hvor de instrumentale passager og Artauds psykoselignende udbrud er trukket helt frem i lydbilledet. Denne version blev i øvrigt afspillet på Fransk Radio sammen med den originale optagelse, da denne for første gang blev sendt i æteren i 1968 – altså 20 år efter sin produktion.

Og har man lyst til at dykke længere ned i Artauds værk og verden, så barsler forlaget Arena med en oversættelse af “Pour en finir..”, som forståes af netop Kenn Mouritzen og Kristian Husted, der også står bag ovenstående teateropførsel.

artaud-self-portrait